Sjællands Tidende 13. maj 2005

Morgenroerne til England

RONING: Otte morgenroere i Sorø Roklub drager fredag 20. maj til England for at prøve kræfter med både og årer i den kendte Henley Rowing Club.
Samme klub er vært for verdens mest prestigefyldte regatta - Henley-regattaen -men de otte herrer gør sig nu intet håb om at skulle deltage i den.
Til gengæld skal de ro ture op og ned ad Themsen og bo i verdens ældste roklub "Leander Club".
Turens ældste deltager er Ebbe Parsner, der tidligere har hentet sejre hjem fra Henley - den mest berømte er sølvmedaljen ved OL i 1948. Dengang repræsenterede han dog ikke Sorø Roklub

Syv af de friske morgenroere. Fra venstre Enne Parsner, Arne Mørch, Jens Øbro, Jørgen Fredsø, Jan Andersen, Jan Preisler og Søren Nordby. Morten Bang skal også med, men var i Grønland, da dette foto blev taget.

Sorø Avis 18. maj 2005

En gruppe seniorroere i Sorø Roklub er lige for tiden i færd med forberedelserne til en forhåbentlig oplevelsesrig rejse til Henley i England.

Initiativet til turen er taget blandt de aktive morgenroere, der året igennem træner flittigt to gange ugentlig. At Henley i år er blevet målet for turen skyldes flere ting. I den lille engelske by, der ligger smukt ved Themsen, er der rotraditioner, som går tilbage til begyndelsen af 1800-tallet, og som er fulgt op gennem alle efterfølgende år. Den første week-end i juli, hvor Sorø Roklub er værter for Sorøregattaen, afholdes samtidig i Henley verdens mest prestigefyldte regatta. Til den deltager indbudte roere, som har vundet verdensmesterskaber og olympiske medaljer.
Sorøgruppen, der tager af sted den 20. maj, har dog ingen planer om at deltage i Henley-regattaen, men har i stedet truffet aftale med Henley Rowing Club om lån af både, så man dagligt kan ro ture op og ned langs Themsen. Indkvarteringen vil ske i verdens ældste roklub, "Leander Club", der er stiftet i 1818.
Turens ældste deltager er Ebbe Parsner, der tidligere har hentet sejre hjem fra Henley. Den mest berømte er sølvmedaljen ved de Olympiske Lege i England i 1948, og senere har Ebbe Parsner deltaget i flere Henley-regattaer. På det tidspunkt roede han i DFDS-roklub. Og DFDS, der gennem mere end 125 år har transporteret passagerer frem om tilbage mellem Danmark og England, har beredvilligt udstyret Sorø-roholdet med smarte rodragter, så man på god måde kan repræsentere dansk rosport under englandsopholdet.
Billedet viser fra venstre Ebbe Parsner, Arne Mørch, Jens Øbro, Jørgen Fredsø, Jan Andersen, Jan Preisler og Søren Nordby. Endvidere deltager Morten Bang (han var på arbejde i Grønland, da billedet blev taget).
Hvis man er interesseret i at vide mere om programmet for englandsturen, kan man klikke ind på
www.soroeroklub.dk/henley