Politiken - 23. maj 2004

Forår på Sorø Sø
Jeg dyrker motion på Sorø Sø sammen med cirka 15 andre modne roere fra Sorø Roklub. Vi er fire tidligere kaproere, som har fået lov at bruge en gammel firer uden styrmand. (Den samme bådtype, som guldfireren ror i). Her en tidlig sommermorgen lå vi ud for spidsen af Sorø Akademis park og holdt et lille hvil. Da kommer en lille temmelig forpjusket andemor svømmende hen i nærheden af vor båd. Pludselig overfaldes den af fire brunstige andrikker, som er ved at drukne den stakkels fugl i deres iver efter at få tilfredsstillet deres brunst. Ved hjælp af råben og plasken med årerne får vi drevet de tre af hannerne væk, og den stakkels andemor flygter op på agterdækket af vor båd forfulgt af den sidste andrik. Det er imidlertid så nær mig (jeg er holdets stroke), at jeg kan genne den væk. Så kravler den lille forpjuskede hun over kanten og ned i selve båden og lægger sig under mine ben, hvor jeg har fødderne fastspændt i fodholderen.
Da den ikke viser tegn på, at den vil forlade os, begynder vi at ro tilbage til roklubben. Efter en lille tid kravler den op fra bunden af båden og sætter sig på min højre fod. Herfra kan den nyde udsigten over Sorø Sø og holde øje med eventuelt flere brunstige andrikker. Lidt senere kravler den så atter ud på bådens agterdæk, hvor den sidder og netter sine fjer, medens vi ror hen over søen. Den bliver der, lige til vi er tilbage ved roklubben og lægger til ved broen. Først da hopper den i vandet og svømmer væk, medens vi løfter båden ud af vandet.
Denne søde lille historie viser mig, at fugle godt kan skønne, hvornår mennesket er ven eller fjende. Min dag var meget rigere efter den oplevelse.
PS. Jeg fylder 82 år om en måned, men er still going strong.

Ebbe