Til forside

Sorø i Henley
Indskrevet: 6/6, 2005

Roholdet i Henley on Thames. Styrmanden er Cathrine Boothroyd

Otte Sorø-roere i HenleyOtte af Sorø Roklubs 15-20 morgenroere har været en tur til rosportens Mekka – "Henley-on-Thames" i England. Vi boede i den ældste og mest berømte roklub – "Leander Club" – som både har hotelværelser og restaurant (samt souvenir-shop). Klubben ligger selvfølgelig lige ud til Themsen i Henley by, og fra værelserne er der den smukkeste udsigt til Themsen med robanen og den nyrejste teltby til de forventede mange deltagere i årets Henley Royal Regatta.

For en gammel tidligere deltager i denne berømte regatta var det en tilbagevenden til mindernes vej at genopleve stedet og stemningen. I Henley er intet forandret siden undertegnede var der i 1948, 49 og 50.

Roholdet havde lånt en otter i den lokale Henley Rowing Club, og i den roede vi daglig tur på Themsen op og ned ad kaproningsbanen. Der blev også tid til tur til Windsor og Eton, hvor vi bl.a. besøgte Eton Racing Boat-værftet, der i dag fremstiller glasfiberbåde.

Det var en rejse, jeg sent vil glemme, og den 5-dages tur blev holdt på en rimelig pris pr. deltager.

Ebbe Parsner.

Til orientering for de lidt yngre læsere kan det oplyses at Ebbe Parsner, der stadig dyrker rosport 2 gange ugentlig året rundt, er 83 år gammel. Han vandt sølvmedalje i dobbeltsculler sammen med Aage Larsen ved de Olympiske Lege i London i 1948, hvor han roede for DFDS-roklub. DFDS, der jo har megen passagertransport til England, sponserede beredvilligt holdet med rotøj, så vi kunne repræsentere Dansk
Rosport på værdig vis i de historiske omgivelser. (Jan Preisler)

Deltagerne sammen med kontaktperson i Henley Rowing Club Chris Boothroyd og styrmand Alice.